Конкурс-гра

Мовно-народознавчий конкурс-гра «Я люблю Україну»  
Мета:
-         розширювати та поглиблювати знання про свою країну, розвивати в дітей прагнення бути свідомим громадянином України ,формувати високі громадянські якості: патріотизм, людяність, доброту, милосердя та працьовитість.
-         виховувати любов и повагу до рідного краю, до своєї Батьківщини - України, її  
   символів, традицій, обрядів, сприяння формуванню почуття глибокої поваги до предків, своїх рідних и близьких, сприяти розвитку творчої особистості;
-         закріпити знання учнів про Історію України, впроваджувати елементи естетичного виховання;
-         сприяти формуванню культури спілкування, командного духу та дружніх відносин в колективі, колективної творчості та комунікативних здібностей, працювати командою, творчої самостійності і відповідальності, критичного мислення, уміння самоорганізовуватись, приймати рішення в нестандартних ситуаціях;
-         розвивати українське мовлення учнів, культуру поведінки.
ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
І Організаційний момент.. (Ведучі виходять під пісню-кліп Софії Ротару  «ОДНА КАЛИНА»
Музика – Руслан Квінта
Слова – Віталій Куровський
Виконує - Софія Ротару  )  
                                                      
Слайд№1
        Слайд №2
   Класний керівник (К.К.). Добрий день, шановні батьки,вчителі,учні та гості нашого свята!Ярада привітати вас на першому святі у пятомукласі! Воно присвячене нашій державі. Україна-рідний край,золота,чарівна сторона.Скільки ніжних,ласкавих слів придумали люди,щоб висловити свою гарячу любов до рідного краю,де народились і живуть.З давніх-давен линули по світу слова про Україну,про щирий і працьовитий народ,про її лани широкі,гаї зелені,про тихі ріки та озера…

 Учень.                                                 
                                                      Де зелені хмари яворів
     Заступили неба синій став,
     На стежині сонце я зустрів,
Привітав його і запитав:
         - Всі народи бачиш ти з висот,
   Всі долини і гірські шпилі.
            Де ж найбільший на землі народ?
         Де ж найкраще місце на землі?
Сонце усміхнулося здаля:
     - Правда, все я бачу з висоти.
Всі народи рівні. А земля
       Там найкраща, де вродився ти!
К.К. Сьогодні у нас свято «Я люблю Україну!». Конкурс -  гра, на якій учні 5 класу    можуть довести, що справжні патріоти знають про свою державу все. Сподіваюсь,що після нашої плідної зустрічі ви ще більше будете пишатися нашою країною .
     Як і в будь - якому конкурсі, у нас також є журі.    (представлення журі)
-         У нас присутні дві команди, які змагатимуться за звання переможця, ті, хто покаже як потрібно любити свою країну. Отже, зустрічаємо команду «синіх» та команду «жовтих» -  учнів 5-го класу.
                                                                                                                                                                                                                                                                    
Представлення команди «Синіх».
Капітан в команді я –
Мудра в мене голова.
Математику я знаю,
Медалістом стать бажаю.
Ми – команда просто аси,
Переможемо всіх  разом.
Конкурс виграти бажаєм,
Про Україну ми багато знаєм!
    Аплодисменти нашому капітанові!
Представлення команди «Жовтих»
Україну любим теж,
Тій любові нема меж!
Граєм, бігаєм,вчимося,
Труднощів не боїмося.
Капітан в команді – я,
Всі ми є одна сім
`я.
Вмію всіх зібрати враз,
Командир я просто «клас».
      Вітаємо капітана!
К.К.  Мета нашої гри – поповнити ,  розширити знання про нашу рідну Україну у чесній боротьбі , тому всі учасники повинні знати правила:
1.     За правильну відповідь команді нараховується один бал.
2.     Після кожного конкурсу члени журі повинні оголосити результати.
3.     За порушення дисципліни, підказки, викрики ведучий має право зняти з команди один бал.
Ведуча 1.  Конкурс №1 «Народ скаже, як зав`яже»  Наш народ має свою власну історію, багаті традиції. Усе це сприяло розвитку усної народної творчості. Напевно, всі ви знаєте безліч українських народних пісень, казок. Однак у повсякденному житті частіше за все можна почути народні приказки.
     Тому завдання першого конкурсу відгадати другу частину приказок. За  кожну правильну відповідь – один бал. Всього 12 балів.  У журі є прислів`я, тому відмічайте кожну правильну відповідь команди.

Слайд №3
(Ведучий читає)
«Сині»
1. Праця людину годує, а лінь…(марнує)
2. На сонці тепло, а біля матері…(добре)
3. У дитини заболить пальчик, а у мами - …(серце)
4. Не одежа красить людину – а добра…(справа)
5. Пташка красна своїм пір»ям, а людина -…(знанням)
6. Потрібно учиться – завжди…(знадобиться)
7. Друга шукай – а знайдеш…(тримай)
8. Мир та лад – великий…(клад)
9. Яке коріння, таке й ... (насіння)
10. За роботою добро ходить, а за лінощами ... (зло)
11.  Хотів зробити спішно, а вийшло... (смішно)
12. Над товаришем не смійся, бо над собою ... (заплачеш)
Слайд №4
«Жовті»
1. Дружба і братство цінніші за ... (багатство)
2.Умієш говорити, то вмій ... (слухати або мовчати)
3.Удар забувається, а слово…/пам’ятається/.
4.Шабля ранить голову, а слово…/душу/.
5.Від теплого слова і лід…/розмерзає/.
6. Бджола мала, а й та… /працює/.
7.Удар забувається, а слово…/пам’ятається/.
8. Зерно розсипав – збереш, сказав слово - ... (не вернеш)

9.Хто мовчить, той двох…/навчить/.

10.Дурний язик голові не…/приятель/.

11.Гостре сердечко коле …(сердечко)
12 І від солодких слів буває …(гірко).
Журі оцінює та оголошує результати конкурсу.
 К.К  Якщо з українською мовою
           В тебе, друже, не все гаразд,

         
Не вважай її примусовою,
         
Полюби, як весною ряст.
         
Примусова тим, хто цурається,
              А хто любить, той легко вчить;
             
Все, як пишеться, в ній вимовляється,
             
Все, як пісня у ній звучить.
             
І журлива вона, і піднесена,
             
Тільки фальш для неї чужа.
             
В ній душа Шевченкова й Лесина,
             
І Франкова бринить душа.
                                                            
       Д.Білоус
   Немає мови без народу і народу без мови нема. А рідна мова наша милозвучна. Як ви вже здогадалися,наступний конкурс – мовний.
      Ведуча 2. Конкурс № 2  «Наша мова солов’їна»
Кожна команда повинна виконати по два завдання.
Слайд №5
Команда «Синіх»
Завдання 1 . Пояснити значення фразеологізму (вислову).
                     
Кожне завдання оцінюється 2 балами.
Ловити ґави  (бути неуважним )              
Світ за очі (куди забажається, куди завгодно – йти,їхати)
Завдання 2.  Серед  трьох слів вам потрібно вибрати одне,яке відповідає значенню
                            цього слова.  
Молоденька травичка: осокора,моріжок, трансмісія
Сніп пшениці: ятаган,дідух,корт
Слайд №6
Команді   «Жовтих»
Завдання 1 . Пояснити значення фразеологізму (вислову).
                     
Кожне завдання оцінюється 2 балами.
Тане в роті  (про дуже м’яку або смачну їжу).
Ясно як божий день (цілком зрозуміло).

Завдання 2.  Серед  трьох слів вам потрібно вибрати одне,яке відповідає значенню
                            цього слова.  
Старовинна чоловіча безрукавка: кептар,тайстра,діжа
Жарт: химера, дṓтеп, хобі  
 Поки журі оцінює та оголошує результати конкурсу, у нас гумористична  пауза.
Гуморески Павла Глазового (читають учні 5  класу)
     Ведуча 1. Конкурс №3.  «Слово це - не дивина (зустрічаєш мало не щодня)».
    Багата й різноманітна творчість нашого народу. З вікових глибин зринає перед нами фантастичний світ казок. Загадкам властива насамперед метафоричність, що ґрунтується на спостереженнях над природою та побутом, а також стислість і чіткість викладу. Отже, загадки - це стислі поетичні твори, в основі яких лежить метафоричне запитання. Для того, щоб дати на нього відповідь, потрібно вміти зіставити життєві явища на основі їх спорідненості чи подібності. Іноді ця подібність обмежується кількома або навіть однією якою-небудь ознакою. Отже, розгадування вимагає не тільки певної суми знань, а й спостережливості, кмітливості, уміння бачити спільне в конкретному й абстрактному.
Як ви зрозуміли, учасникам треба відгадати пропоновані нами загадки.
По 7 загадок кожній команді. Кожна відгадана загадка оцінюється 1 балом.
Слайд №7
Команда «Синіх»
1.     По голові походила, гарну зачіску зробила (Щітка для волосся)
2.     Рогатий, а не бик, пливе, а не качка (Місяць).
3.     Мене не їдять,але й без мене не їдять(Сіль).
4.     Ні в огні не горить, ні у воді не тоне (Лід)
5.     Впала стрічка через річку, поєднавши береги (Міст).
6.     Без голови, а ногу маю: бриля на неї одягаю.(Гриб)
7.     Круглий, як куля. Зелений, як трава. Червоний, як кров. Солодкий, як мед.(Кавун)
Слайд №8
Команда «Жовтих»
1.     У вінку зеленолистім, у червоному намисті (Калина)
2.     Колючий клубок прибіг у садок .( Їжак)
3.     Стоїть пані, чепуриться, бо сто сорочок одягла (Капуста)
4.     У воді купалася , а сухою зосталась. (Качка)
5.     На дереві я родився в кожусі, кожух розірвався і я на землю впав (Каштан)
6.     На городі молода пишні коси розпліта, у зеленії хустинки золоті хова зернинки (Кукурудза)
7.     Як дитиною буваю, пелюшок тоді не маю. Постарію, мов бабуся, в сто пелюшок одягнуся. (Капуста)
     Поки журі оцінює і підраховує бали,щоб оголосити результати конкурсу, у нас музична пауза.
Слайд №9
     Ведуча 2.     Конкурс №4. «Намалюй рушник»
     Українці – народ працелюбний. Вони завзято малюють, складають вірші, співають, орють землю, куховарять. Ви теж сьогодні попрацюєте. Вам потрібно «вишити» рушник. Але він буде не з тканини, а паперовий – ви його намалюєте олівцями на папері. На рушникові потрібно зобразити рослинний або геометричний орнамент, треба щоб усі елементи орнаменту були симетричними. На завдання вам відводиться 5 хвилин. «Рушник» оцінюється за 5-ти бальною системою.
      Поки команда працює, тим часом у нас спортивна пауза. Представники кожної команди візьмуть участь в естафеті. Потрібно зібрати всі цукерки команди. Завдання на швидкість. Переможці заробляють 2 бали для своєї команди.      Вкладка «Українські пісні» на  Слайді №9
Журі оцінює і оголошує результати конкурсу, додаючи результат переможців естафети даній команді.
 Ведуча 1.  Слайд№10 Конкурс №5.  «Славетні Українці»
Слайд №11
Команда «Жовтих»
-         Князь,який охрестив Київську Русь (Володимир Великий)
-         Автор «Кобзаря» (Тарас Шевченко)
-         Прізвище укр.чемпіонки з плавання.(Яна Клочкова)
-          Ім’я співачки,яка перемогла на конкурсі «Євробачення» (2004р)  (Руслана Лижичко) та 2016 року (Джамала)
-         Перший український космонавт незалежної України (Леонід Каденюк)
Слайд №12
Команда «Синіх»
-         Ім’я першого президента України (Михайло Грушевський)
-         Київський князь,який заснував першу бібліотеку (Ярослав Мудрий)
-         Прізвище славетних братів- боксерів України (Кличко)
-         Видатний укр. композитор,який написав дитячі опери «Коза-Дереза», «Пан Коцький», «Зима й весна».( Микола Лисенко)
-         Відомий футболіст з прізвищем як у відомого поета (Андрій Шевченко)
      Журі оцінює і оголошує результати конкурсу.
Ведуча 2. Конкурс №6 «Символи України»
Слайд №13
   Кожен народ ,маючи свою історію,має  і свої національні символи,які люди повинні  знати,шанувати і  берегти. Про це записано у ст..65 Конституції України.
А чи знаєте ви символи України?
   Зараз відбудеться бій капітанів. Потрібно розгадати кросворд (хто швидше).
Поки капітани працюють, у нас поетична пауза. Вірш Павла Глазового «Мова величава».
Розгадування кросворда капітанами
Кросворд «Символи України»













1.Київський князь. (Ярослав)
2.Композитор,автор Гімну України. (Вербицький)
3.Урочиста пісня.(Гімн)
4.Великий український поет-пророк.(Шевченко)
5.Символ держави. (Прапор)
6.Кущ – народний символ України.(Калина)
7.Поет,автор Гімну  України.(Чубинський)
8.Предмет – символ спільного шляху і долі для молодят. (Рушник)
9.Символ молодості і дівоцтва.(Вінок)
10.Символ держави.(Герб)
11.Рослина – символ нев’янучої молодості.(Барвінок)
12.Місто – символ України.(Київ)
13.Ріка – символ України. (Дніпро)
14.Острів,символ козацтва та України.(Хортиця)
      Журі оцінює результати конкурсу.
    Ведуча 1. Переходимо до  7 конкурсу «Народознавство»
                       
За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Слайд №14
Команда «Синіх»
1. Яке дерево – символ України закріпилось у назві великого релігійного свята? (Верба   
   
– Вербна неділя)
2. Язичнецький Бог добра і кохання – Лель. Якого птаха українці назвали на його
    
честь? (Лелеку)
3. Цю українську квітку на Американському континенті називають французькою
   
гвоздикою. Що це за квітка? (Волошка) (часто росте в житі)
4. Відгадайте давню українську загадку:
   
Хлопець Мартин
   
похилився через тин,
   
А дівчина Гапка:
   
«Яка в тебе гарна шапка!
    Ще й жовта китиця
    Проти сонця світиться.
   Як прилетять горобці
   Буде тобі, як вівці
   Від сірого вовка.»
   Про що ця примовка?  (Соняшник)(про яку вел. квітку?)
5. На яке свято ранішня роса вважаєт
ься цілющою? (На Івана Купала)
Слайд №15
Команда «Жовтих»
1. Як називаються пісні, ігри та хороводи, в яких беруть участь діти та молодь під час
    Великодніх свят? (Гаївки, гагілки, ягілки)
2. Що на Гуцульщині дівчина зашивала в рубець своєї сорочки, щоб не чіпалися
    вроки? (часник)
3. У вінку є  стрічки жовтого, червон
ого, зеленого, синього кольорів. Кожна стрічка
   
щось символізувала. Стрічка якого кольору була символом молодості? (зелена)
4. Листя якого дерева вишивали українські жінки на сорочках своїх синів, щоб вони
   
були міцними і сильними? (Листя дуба)
5
. Коли, за традицією, можна було сідати до столу на Свят-вечір? (Коли з’являлась
   
перша зоря)
            Журі підраховує бали у команд, а у нас знову музична пауза.
Учениця виконує пісню.

                                                А зараз глядацький раунд.
                                                                 Слайд №16
    К.К. Глядацький раунд
   
Інтелектуальні завдання для залу.  Дати відповіді на питання, за кожну правильну відповідь ви отримаєте 1 бал, що може допомогти потім вашій команді. Асистент роздає фантики за правильну відповідь. У кого найбільше фантиків (3 учні) віддає свій голос за улюблену команду.
1. Розділ мовознавчої науки, який вивчає звуки мови… /Фонетика/
2. Чий день народження 9 березня 1814 року? /Т.Г.Шевченка/
3. Розділ мовознавства, який вивчає слово, його значення і походження…
    /Лексикологія/
4. Слова з протилежним лексичним значенням…/Антоніми/
5.  Додаткове значення слова, яке виникає на основі уподібнення предметів…
     /Переносне/
6. Назвіть автора творів “Фарбований лис»,»Олівець» /І.Я.Франко/
7.  Розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів…/Орфографія/
8.  Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не
     називає його…/Займенник/
9. Розмова двох осіб…/Діалог/
10.  Речення, яке має дві і більше граматичних основ…/Складне/
11. З якої казки загадка: “Що в світі найситніше, наймиліше, найпрудкіше?” /“Мудра
      дівчина”/
12. Частина слова без закінчення? /Основа/
13.  Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? що? /Іменник/
14. Розділ мовознавства, який вивчає частини мови…/Морфологія/
15. Що буває кількісним і порядковим? /Числівник/
16. На які групи поділяються всі звуки? /Голосні і приголосні/
17.  Слова, різні за звучанням та написанням, але близькі чи однакові за лексичним
      значенням…/Синоніми/
18. Опис зовнішності людини…/Портрет/
19. Члени речення, які характеризують предмет з одного боку, відповідають на одне і
       питання і відносяться до одного і того ж слова…/Однорідні/
20. Речення, що має одну граматичну основу…/Просте/
21. Частина слова, що знаходиться перед коренем…/Префікс/
22.  Розділ мовознавства, що вивчає правила вимови…/Орфоепія/
23. Слова, однакові за звучання, але різні за лексичним значенням… /Омоніми/
24. Співзвучні закінчення рядків у вірші…/Рима/
25. Скільки букв в алфавіті української мови? /33/
26. Ким мріяв стати Т.Г.Шевченко? /Художником/
27.  Незмінна значуща частина слова, що стоїть після кореня…/Суфікс/
28. Художнє означення…/Епітет/
29. Два слова, серед яких одне головне, а друге залежне…/Словосполучення/
30. Як називали мандрівних співців-поетів за часи Т.Г. Шевченка…/Лірники, кобзарі/
31. Самостійна частина мови, що називає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої
      ознаки…/Прислівник/
32.  Змінна частина слова…/Закінчення/
33.  Самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета за дією і відповідає на
       питання: що робить предмет? що з ним робиться? /Дієслово/
34.  Розділ науки про мову, що вивчає правильне вживання розділових
       знаків?/Пунктуація/
35. Як називається художній прийом перенесення властивостей істот на явища
      неживої природи? /Персоніфікація/
      Отже, рахуємо фанти, визначаємо переможців, додаємо бали  улюбленим командам. 1 бал за 1 переможця.
Ведучий 2.  Поезія і пісня – дві великі сили. Поезія – це вогник, який запалює душу людини, він схожий на полум’я свічки. Музика – рідна сестра поезії. Поезія і музика мають багато спільного, тому не дивно, що для багатьох поетів музика є невід’ємною частиною мислення.
     Українська пісня… хто не був зачарований нею?! Який митець не був натхнений її мелодіями?!
    Ну де ще така чарівна пісня? Серед яких на світі славних мов?
    То серце від журби неначе стисне, а то навіє радість і любов.
    Як ви вже зрозуміли наступний конкурс присвячений українській пісні. Але спочатку слово журі.
                                                             Слайд №17
Конкурс №8 «У рідному краї і серце співає» (команди мали завдання підготувати вдома народну пісню). Звучать пісні команд.
     Поки журі визначає переможця, хочеться згадати про Андрія Кузьменка, лідера гурту «Скрябін». В ці дні (2 лютого) якраз минає 2 роки із дня страшної загибелі прекрасного українського співака, справжнього патріота своєї Батьківщини, який любив свою землю, переживав за долю України, не боявся казати владі правду. Особливо ніжно і трепетно він говорив про свою родину і маму. Дуже шанував і любив її. З такою любов`ю і ніжністю і ми повинні відноситися до своїх батьків, бути їм вдячними за своє життя.  На згадку про співака, пропоную подивитися його кліп «Мам». (перегляд кліпу)    Слайд №18

Слайд №19

Слово журі
Ведучий 1
     Людина, яка любить свою Батьківщину, а значить і мову, людей, готова завжди прийти на допомогу тим, кому вона потрібна, готова служити інтересам держави, а державі потрібні розумні, духовно багаті громадяни.
    Так наші учасники і вболівальники сьогодні довели, що знання мови, літератури, народознавства і вміння ними користуватися – це шлях до всебічного розвитку людини. Таким чином вони можуть стати гідними громадянами і патріотами України.
    Життя людини — процес динамічний і суперечливий. Сьогодні в усіх сферах українського суспільства багато проблем, тому кожному із нас треба працювати перш за все над собою – людиною нового типу – активною, толерантною до людей та до самої себе, здатною позитивно ставитися до Батьківщини, родини, духовних цінностей. Така людина зможе повноцінно жити в суспільстві, обрати життєву мету, вчасно зробити правильний вибір, безконфліктно вийти з певної життєвої ситуації.
     Наше свято добігає кінця. Зараз попросимо наше журі підрахувати результати сьогоднішньої гри-конкурсу, визначити переможця, а за цей час команди попрощаються із своїми глядачами.
              
Команда «Синіх»
Різні в світі є країни,
Різні люди є на світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти..

Є з усіх одна країна,
Найрідніша нам усім,
То прекрасна Україна,
Нашого народу дім.

Здібності свої і сили
Розвиваймо раз у раз,
Щоб була народу втіха
 і велика користь з нас.

Будьмо пильні у науці,
Будьмо чесні у ділах.
Вже закінчилось це свято.  
 І прощатись нам пора.

Складаєм обітницю нені - Вкраїні
Що будемо щиро її ми любити,
Що силу всю, розум і вміння –
Ми завжди готові за неї віддати.

Сьогодні – для здійснення ідей високих,
На землях прадідів, одвічних і широких.
На землях правнуків нова доба і час
До спільності негайно кличуть нас.  
                                   
                                     Команда «Жовтих»
 
Людське безсмертя з роду і до роду
Увись росте корінням родоводу.
І тільки той у кого серце чуле,
Хто знає, береже минуле,
Хто вміє шанувать сучасне, -
Лиш той майбутнє
Вивершить прекрасне.
                               Мово  рідна!  Тобі  рости  й  не  в’януть  зроду,
                               Квітнуть у  поемах  і  віршах,
                               Бо в тобі -  великого  народу
                               Ніжна  і  замріяна  душа.
Вкраїно-нене ,земленько моя,
 Твоїх небес цілую теплі скроні,
Лице схиляю у твоїй долоні-
Тріпоче серце,наче ластів,я

Я п`ю твою красу,мов воду з джерела,
Молюсь,щоб твоя доля розцвіла,
Лунала пісня за столом родинна,
     Щоб жив у славі український рід,
     Щоб об`єднала Захід, Південь, Схід
     Ти,горда,незалежна Україно!
Сьогодні – Тарас Шевченко молить до народу:
Обнімітесь, брати, хто козацького роду.
Обніміте, брати, й найменшого брата –
І тоді Україна стане вільна й багата.
        Сьогодні! Бо завтра буде пізно знову,
        Усі ми разом плекаймо волю, віру, мову,
        Усі ми разом – плекаймо Україну милу,
        Бо тільки єдність переможе силу! 
Слово журі. Оголошення результатів гри, нагородження команд.     Слайд№20
                   Слайд №21


Вчитель (вірш)
Молодці діти!
Ціную я ваше бажання – все знати,
Бо треба країну свою поважати,
Пишатись її працьовитим народом,
Піснями, козацьким прославленим родом!
Ще – мову плекайте свою, мов перлину!
Шануйтеся, любі! Любіть Україну!
Хай ваша цікавість, допитливість щира
Додасть вам надії, любові і віри,
Бо наше минуле – святе, незабутнє,
Це – шлях у прийдешнє, це шлях у майбутнє,
Бо ми – це держава, велика, єдина…
Так, ми – українці, наш дім – Україна!

 Дякуємо всім за увагу!
  Слайд №22
 Кліп про Україну

Слайд №23

Немає коментарів:

Дописати коментар