Педагогічна скарбничка

МОДЕЛЬ ВИХОВНОЇ СИСТЕМИ
ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО КЛАСУ

Мета: формування і розвиток морально-духовної життєво-компетентної особистості,  яка успішно само реалізується в соціумі як громадянин,  сім’янин, професіонал.
Завдання:
1. Забезпечити реалізацію особистісно орієнтованого, діяльнісного, системного, компетентнісного підходів до організації виховного процесу в шкільному й класному колективах.
2. Створити виховний простір як основу розвитку творчого потенціалу всіх суб’єктів освітнього процесу,  їх саморозвитку й самореалізації.
3. Організувати виховний процес на засадах народної, родинної та етнопедагогіки з урахуванням вікових особливостей дитини.
4. Широко впроваджувати в практику інноваційні виховні технології (проектні, «Створення ситуації успіху» тощо).
5. Оптимізувати співпрацю органів учнівського самоврядування, дитячих та юнацьких громадських організацій.
6. Забезпечити науково-методичний та психологічний супровід реалізації моделі.
7. Залучити батьківську громаду, представників органів державної влади, громадських і благодійних організацій до виховання дітей та учнівської молоді.
Очікувані результати:
· сформується духовна, високоморальна, компетентна особистість, гідний громадянин  України, професіонал, сім’янин.
·   підвищиться рівень вихованості й загальної культури школяра.
·    змінюється ціннісне ставлення особистості до суспільства й держави, природного й соціального довкілля та до самої себе.
·  зросте інтерес батьківської громади, представників органів державної влади, громадських і благодійних організацій до виховання дітей та учнівської молоді.
·    підвищиться імідж загальноосвітнього навчального закладу. 

Концепція
Провідна ідея – побудова освітнього процесу на основі науково обґрунтованої системи загальнокультурних і національних цінностей,  сукупності соціально значущих якостей особистості,  що характеризують її ставлення до суспільства і держави,  людей,  природи,  праці,  мистецтва,  самої себе.
Зміст виховання (відповідно до основних орієнтирів виховання).
Зміст виховання для всіх ступенів навчання (початкова, основна, старша школа) побудований згідно програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», зокрема:
·    Ціннісне ставлення до суспільства і держави;
·    Ціннісне ставлення до людей;
·    Ціннісне ставлення до природи;
·    Ціннісне ставлення до мистецтва;
·    Ціннісне ставлення до праці;
·    Ціннісне ставлення до себе.

Науково-методичне забезпечення виховного процесу:
·    формування готовності педагогічних кадрів до організації виховного процесу згідно сучасних вимог, через оптимізацію методичної роботи;
· використання активних інноваційних педагогічних технологій, форм і методів виховання;
·    здійснення моніторингу рівня розвитку виховної системи;
·    розробка прогностичної моделі особистості випускника ЗНЗ.

Взаємодія органів учнівського самоврядування, дитячо-юнацьких об’єднань, інших інституцій:
·    структура учнівського самоврядування;
·    структура дитячих та юнацьких громадських організацій;
·    спільні заходи щодо реалізації виховної системи загальноосвітнього навчального закладу та ін.
     Психологічний супровід реалізації моделі виховної системи:
·    виявлення та становлення індивідуальних особливостей школярів;
·    вплив виховного простору на розвиток, саморозвиток і самореалізації особистості учня;
·    ціннісне ставлення до суспільства і держави, природи і самої себе тощо.

Шляхи реалізації моделі:
1. Створення комплексної програми виховання дітей та учнівської молоді.
2. Забезпечення готовності вчителів, класних керівників до розв’язання проблем виховання дітей та учнівської молоді.
3. Науково-методичне та інформаційне забезпечення моделі.
4. Співробітництво із зацікавленими громадськими організаціями,  волонтерськими центрами тощо.





Орієнтовний план 

вивчення сім'ї учня класним керівником            

     1.    Структура   сім'ї,   склад   співвідношення   поколінь   у   родині,  кількість  дітей.
2.    Батьки: вік, освіта, професія, улюблені заняття.
3.    Матеріальний добробут сім'ї, соціально-педагогічні умови.
     4.    Суспільно-педагогічна      спрямованість      життя      сім'ї:      ставлення
дорослих   до   своєї   професії,   особисті   моральні   якості,   ставлення
до    виховання    дітей,    спрямованість    сімейного    виховного    впливу
батька   і   матері,   педагогічна   активність   батьків.   Які    методи
сімейного   виховання   використовують   батьки:   живи   як   живеться,
наказ,    тиск,    умовляння,    жорсткий    контроль,     вседозволеність,
переконання,    умовляння,    оберігання    від    труднощів,    задоволення
всіх бажань дитини, приклад, нотація, обмеження задоволень.
5.    Внутрішньо сімейні стосунки:

•        стиль взаємин між батьками (авторитарний, демократичний,
•        конфліктний);
•        ставлення батьків до дітей: теплота—вимогливість, теплота - дозвіл,
•        холодність — дозвіл, холодність - вимогливість;
•        ставлення дітей до батьків: повага, любов, піклування, грубість,
•        егоїзм;
•        відносини між дітьми у сім'ї: діти дружать з братами і сестрами,
допомагають   їм  у   навчанні,   ворожі   стосунки,   діти   постійно
конфліктують;
•        загальна психологічна атмосфера в сім'ї: чи є у сім'ї порядок,
оптимістичний настрій; чи все робиться хаотично, залежно від настрою
будь-кого; сім'я живе емоційно бідно, замкнено; виконання домашніх
побутових справ у сім'ї: розподіл трудових обов'язків, спільне виконання
трудомістких справ, участь дитини у домашній роботі.


Анкета
для отримання загальних відомостей про дитину
1.    Прізвище, ім'я, по батькові.
2.    Чим займається дитина у вільний час?
3.    Які ігри найбільше подобаються Вашій дитині?
4.    Які види спортивних розваг найбільше любить?
5.    Як поводить себе в дитячому колективі (активна, пасивна, сором'язлива)?
6.    Які обов'язки має вдома?
7.    Які, на Ваш погляд, індивідуальні особливості дитини необхідно врахувати
на період входження в новий колектив?
Анкета
1.Чи сумлінна і слухняна дитина в сім'ї? Чи охоче вона виконує доручення
батьків?
•        Постійно виявляє нестаранність і неслухняність.
•        Часто неслухняна й нестаранна.
•        Не завжди старанна і слухняна.
•        Завади добре.
2. Якою є поведінка дитини вдома?
•        Постійно поводить себе погано, допускає грубощі, сперечається.
•        Часто поводить себе погано і на зауваження не реагує.
•        Не завжди. Дозволяє пестощі, але на зауваження не реагує.
•        Завжди добре.
3. Наскільки чуйно й турботливо ставиться дитина до батьків і близьких?
•        Постійно допускає грубощі, роздратовується через зауваження.
•        Часто виявляє грубість, черствість, егоїзм.
•        Не завжди чуйна й турботлива.
•        Чуйна, турботлива, добра.



Анкета
для виявлення самооцінки батьків з питань
формування особистості дитини
1. Як Ви вважаєте, чи правильно Ви виховуєте свою дитину?
2. Що Вам заважає правильно виховувати дитину?
3. Які якості особистості Вам вдається виховати в дитині?
4.  Які риси характеру Вам не подобаються у дитині?
5. Яку допомогу у вихованні Ви хотіли б отримати ?


Анкета для батьків
«Чи знаєте Ви один одного?»
1. Які якості Ви хочете виховати у дитині?
2. За що Ви хвалите, за що караєте дитину?
3. Як заохочуєте? Як караєте?
4. Які якості характеру Вам не подобаються?
5. Чим захоплюється Ваша дитина, її улюблене заняття?


Анкета для дітей
1. Які якості твого характеру подобаються твоїм батькам?
2. За що тебе хвалять, за що сварять і карають?
3. Як тебе заохочують  або можливо погрожують?
4. Які якості твого характеру не подобаються батькам?
5. Чим ти захоплюєшся, твоє улюблене заняття?

Анкета
для виявлення інтересів батьків до проблем виховання
1. Які доповіді і повідомлення Ви хотіли б почути на батьківських зборах?
2. Які питання Ви хотіли б обговорити на батьківських зборах?
3. Чи маєте вдома свою бібліотеку?
4. Яку пресу передплачуєте?
5. На що треба було б звернути увагу вчителю в роботі з Вашою дитиною?

Анкета
для виявлення питань виховання дитини в сім'ї
1. Хто безпосередньо займається вихованням дитини в сім'ї?
2. Де найчастіше разом з дитиною проводите дозвілля: вдома, на прогулянці, кіно, туристичних походах, музеях?
3. Чи знаєте Ви друзів своєї дитини, їхніх батьків?
4. Чи приходять до Вас в гості друзі Вашої дитини?
5. Що ускладнює виховання Вашої дитини?
6. Яким методам виховання надаєте перевагу (Роз'яснення, умовляння, суворі вимоги, покарання, заохочення, дружні контакти тощо)?

Тест «Чи добрі ви батьки?»
1. Чи слідкуєте Ви за статтями в журналах, програмами радіо і телебачення на теин виховання ? Чи читаєте Ви книжки за такою тематикою?
2. Чи вважаєте провину Вашої дитини результатом упущення Вами якихось моментів у вихованні?
3. Чи є Ви з чоловіком (дружиною) однодумцями у вихованні дітей?
4. Чи приймаєте допомогу Вашої дитини в будь якій справі, навіть якщо справа
від цього не виграє?
5. Чи забороняєте Ви щось дитині й наказуєте її лише тоді, коли це цілком виправдано і необхідно?
6. Чи вважаєте Ви послідовність найголовнішим із усіх педагогічних принципів?
8. Чи вважаєте Ви, що середовище й оточення - це фактори, які суттєво впливають на виховання дитини?
9. Чи вважаєте Ви спорт і фізкультуру важливим фактором гармонійного розвитку дитини?
10. Як Ви вважаєте, що краще: просити про щось свою дитину чи наказати їй це зробити?
11.Якщо Вам доводиться казати дитині: "У мене немає вільного часу" або "Зачекай, доки я не закінчу роботу", чи стає Вам від цього неприємно?

За кожну позитивну відповідь поставте собі 2 бали, за відповідь "іноді" -1 бал, за негативну відповідь - 0.
Якщо Ви набрали:
менше 6 балів - справи Ваші кепські. Спробуйте негайно розпочати вивчення азів батьківського вміння виховувати;
від 7 до 14 балів - поняття про батьківські обов'язки у Вас є, але треба більше уваги і часу приділяти дітям, більше спілкуватися з ними; більше 15 балів - Ви справляєтеся зі своїми батьківськими обов'язками, але не тіште себе тим, що робите усе можливе - в цій області немає меж.

Тест для батьків
(Ствердну відповідь «оцініть» 2 балами. Якщо відповідь виражається словами «частково», «іноді» — 1 балом, словом «ні» - 0).
1. Чи вважаєте Ви, що у Вашій сім'ї є взаєморозуміння з дітьми?
2. Чи говорять з Вами діти про інтимні справи чи радяться в особистих справах?
3. Чи цікавляться діти Вашою роботою?
4. Чи знаєте Ви друзів Ваших дітей?
5. Чи бувають вони у Вас вдома?
6. Чи беруть участь діти разом з Вами в господарських справах?
7. Чи перевіряєте Ви, як вони вчать уроки?
8. Чи є у Вас спільні з ними заняття й інтереси?
9. Чи беруть участь діти у підготовці до свят?

Немає коментарів:

Дописати коментар