Урок мовленнєвого розвитку. Підготовка до написання твору-роздуму

5 клас (українська мова)
Тема.Урок мовленнєвого розвитку. Підготовка до написання твору-
                роздуму на тему, пов`язану з життєвим досвідом учнів у
                художньому стилі.
Мета: формувати предметні(мовну і мовленнєву) компетентності:удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам`ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу,розвивати мовленнєво-комунікативне вміння здійснювати мовний  аналіз художнього твору розповідного характеру з елементами  роздуму, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати  твори-роздуми про вчинки людей на основі власних спостережень у художньому стилі,формувати ключові компетентності:комунікативну(розвивати в учнів мовленнєве чуття,культуру мовлення, розвивати мовленнєво-комунікативне вміння здійснювати мовний аналіз художнього твору розповідного характеру з елементами  роздуму,уміння вчитися(формувати індивідуальний досвід участі учня в навчальному процесі,вміння,бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату,оволодіння вмінням та навичками саморозвитку,самоаналізу,самоконтролю та самооцінки),соціокультурні(формувати уміння взаємодіяти у групі, в парах,виховувати любов до Бога,до рідної мови, вміння товаришувати, бути доброю людиною,формувати духовно-моральні основи життя учнів,виховувати бажання творити добро)
Тип уроку.Урок мовленнєвого  розвитку
Хід уроку
I.            Орієнтація,мотивація діяльності.
II.            Цілепокладання.
1.Повідомлення теми,мети,завдань уроку.
Вчитель. Сьогоднішній наш урок – це підготовка до написання твору-роздуму на тему, пов`язану з життєвим досвідом учнів у художньому стилі.
     Ми повинні навчитися аналізувати добрі і злі вчинки героїв, вчитися розпізнавати добро і зло, вчитися творити на землі добро, бути милосердними, поважати та любити людей, вчитися товаришувати, бо дуже часто ми недооцінюємо значення дружби і друзів в нашому житті, сваримося, ображаємо один одного, а наші друзі – це в першу чергуоднокласники. Ми повинні з`ясувати, яка людина може бути гідна звання друг. Довідаємося, що треба робити, щоб нас завжди оточували вірні друзі. Тому все, про що ми будемо з вами говорити на уроці, що, можливо, буде промовляти ваше серце, має лягти на папір при написанні домашнього завдання, а саме: твору-роздуму «Яким повинен бути справжній друг». Ви готові до цього?
2.Визначення очікуваних результатів.
Вправа «Очікування»
- Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
   Я хочу дізнатися про…
   Я хочу навчитися…
   Я хочу отримати…
   Я хочу побачити…
   Я хочу зрозуміти…
   Я хочу стати…
   Я очікую, що на уроці буде…
3.Мотивація навчальної діяльності.    А я , у свою чергу, сподіваюся, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, будете злагоджено працювати в групах, робити висновки, учитися дружніх стосунків.
     А щоб легше вам було зосередитись і працювати на уроці, щоб ви налаштувалися, то нехай наша афірмація дасть вам натхнення до плідної праці на уроці.
Афірмація
Візьмімось за руки!
Надійно і дружно

Мости побудуймо
Міцні дуже-дуже.
       Мости, що єднають
       Знання і уміння,
       Збудуймо, додавши
       Наснаги й терпіння!
Олександр Самаруха
ІІІ.Цілереалізація.

1. Актуалізація опорних знань учнів.
Давайте заглянемо в нашу «скарбничку знань».
Гра «Розминка». Метод «Мозковий штурм».
·        Пригадайте, які ви знаєте типи мовлення? (розповідь, опис, роздум)
·        Розкажіть, що ви знаєте про роздум? (Роздум – це висловлювання, у якому розповідається про зв`язки між предметами та явищами. До роздуму можна поставити загальне питання ЧОМУ?)
·        З яких основних частин складається текст-роздум? (теза, аргументи, висновок)
2.Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу,осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення.
Колективна робота з текстом «Справжній друг»
а) прочитати текст;
б) до якого типу мовлення він належить? (роздум)
в) Яка тема даного тексту? (справжній друг пізнається не тільки в
    біді, але і в радості)
г) яка основна думка? (щоб мати друзів, треба вміти зберегти дружбу,  бо це є неоціненний скарб, який допомагає подолати будь-які біди)
д) доведіть, що це висловлювання – роздум, використовуючи
Метод «Прес»
                  (Я вважаю, що даний текст – роздум)
Тому щовін складається з 3-х частин:
                       1) теза «Справжній друг пізнається в біді»
                       2) аргументи, адже Оксана допомогла дівчинці з
                           уроками та привітала з днем народження
                       3) висновок, що дружба допомагає подолати будь-які
                          біди
                   Отже, це дійсно є текст-роздум, бо можна поставити до
                               нього загальне питання ЧОМУ?
Вчитель. Не забуваймо використовувати такі слова в творі-роздумі.як:          я вважаю, наприклад, отже. Поглянемо на цей алгоритм тексту на стор. 167 у підручнику.
Колективне складання плану (в зошит)
 План
1)  Справжній друг пізнається в біді.
2)  Вчасна допомога і в горі, і в радості.
3)  Збереження дружби – неоціненний скарб.
Ситуативне завдання (на основі вірша Н. Уманців «Очі Ісуса»)
     Подумайте, хто вже є нашим найкращим другом, про якого ми часто забуваємо?
Очі Ісуса
   Очі Ісуса, в Вася дивлюся,
   Вірю Вам завжди і не боюся
   З Вами нічого.
   Я перед Вами впаду на коліна,
   Каюся, Господи, винна я, винна.

   Хресну дорогу сльозами я зрошу,
   Ще раз і ще раз прощення попрошу.
   Прости за слово, за думку, за діло,
   Прости, Ісусе, прошу несміло.

   Прости нас, грішних, молю за всіх я,
   І дай терпіння нам для спасіння.
   Прости нас, Боже, я знаю зможеш
   Ти нас простити, ми Твої діти.

   Ми Твої діти, такі невдячні,
   Прости, Ісусе, що необачні,
   Що додаємо ще більше муки
   На твоє серце, розп’яті руки,

   Що часто справи якісь ми маєм,
    А храм Твій кличе – ми ж обминаєм.
    Хіба що горе у двері рипне,
   Тоді шукаєм тебе насліпо.

   Шукаєм стежку, і храм Твій Божий,
   І просим, просим, помилуй, Боже.
   І ти приймаєш, і все прощаєш,
   Ти вічний лікар і лік всіх знаєш,

   Ти мудрий вчитель, тому благаєш
   Кожну людину, кожну дитину:
   Прийдіть до Мене прості й натхненні,
    Прийдіть, і будете всі спасенні…

    Очі Ісуса, в Вас я дивлюся,
   Вірю Вам завжди і не боюся з Вами нічого…
                                                               Наталія Уманців
Вчитель. Діти, пам`ятаймо, що Господь любить нас і є нашим другом. Скоро великий піст, ми повинні щиро молитися до Господа, щоб дарував нам щасливе життя, здоров`я і гарних земних друзів. Ось послухайте, якими щирими словами Він звертається до нас:
ПРИЯТЕЛЬ
В цей час, коли Ти день і ніч борешся за своє життя, шукаючи полегшення, щоби вміти жити з іншими, – послухай, що маю Тобі сказати:
– Коли Ти хочеш заплакати , не плач , – заклич Мене , – і Я
прийду, щоб заплакати з Тобою.
– Коли Ти хочеш усміхнутися, повідом Мене, і Я прийду, щоб ми усміхнулися разом.
– Коли будеш відчувати, що світ є затісним для Твого смутку, поклич Мене, щоби ми двоє могли розділити Твоє горе.
– Коли побачиш, що вже не можеш навіть молитися, запроси Мене, – Я помолюся замість Тебе.
– Коли вважатимеш, що вже все скінчилося, поклич Мене, – Я поможу Тобі віднайти надію.
– Коли будеш потребувати , щоби хтось Тобі сказав: “Я люблю Тебе ”, поклич Мене, – і Я Тобі скажу з великою ніжністю, щирістю в кожен момент твого життя.
– Як Ти будеш вважати, що Тобі вже Мене не потрібно, – повідом Мене, навіть тоді Я буду далі з Тобою, люблячи Тебе, – бо: – Знаєш, хто Я?
– Я є любов, Я є Твій Бог.
Довіряй Мені і зі Мною Ти будеш щасливий і спасенний.
Навіки Твій Ісус
Вчитель.Отже, пам`ятаймо діти, що Господь є нашим і найнадійнішим другом, який ніколи нас не зрадить і не покине в тяжку хвилину. 
Робота в групах.
І група – Дайте пораду іншим, як треба себе поводити, щоб з вами
                хотіли товаришувати, так званий «Закон про дружбу».
                Пригадайте з уроків етики.
1)    Поводьтеся з іншими так, як ви хочете, щоб поводились з вами.
2)    Навчіться слухати іншого.
3)    Будьте милі й товариські.
4)    Не будьте злостиві й брехливі.
5)    Не кривдіть та не обзивайте один одного.
6)    Не залишайте один одного в біді.
7)    Завжди поступайтеся один одному.
ІІ група – Скласти сенкан до слова  Господь, добро, зло.
Господь (іменник)
                    Добрий, милосердний   (2 прикметники)
                    Допомагає, рятує, прощає (3 дієслова)
                     Він – наше життя. (фраза)
                     Любов  (синонім)
ДоброЗло
Людське і вічне,                                                     Бездушне, жорстоке
Тішить, навчає, допомагає                                    Кривдить, ображає, заздрить     
Хай завжди буде з нами,                                       Хай зникне з-поміж нас
Милосердя.                                                             Ворог.
ІІІ група. Складає асоціативну сітку до слів (у вигляді сонечка)
                    * дружба (прощення, співчуття, взаємодопомога,
взаємопідтримка, мудрість, ніжність, милосердя, доброта).
                     * ворожість (бездушність, впертість, гордість,    
                страждання, кривда, зло, зневага, гнів, байдужість,
                нелюб`язність, неприязнь).
                  Перевірка завдань
Вчитель. Колись Мішель Монтень сказав: «Тому, хто не осягнув науки добра, всяка інша наука приносить зло…». Ось послухайте, діти, новелу Наталії Радиш «Великодній дарунок».
Метод «Слухай – аналізуй»
1)    Що ви можете сказати про Оленку?
2)    Як ви думаєте, чи потоваришують дівчата?
3)    Чи хотіли б ви мати таку подругу?
4)    Яка основна думка новели?
Діти, ми ще і ще раз переконуємося, що література – це життя, це постійна дискусія між добром і злом. І ми повинні робити все для того, щоб на світі було більше добра, щоб люди любили один одного, дружили, не сварилися.
5)    Чому одні люди роблять добрі вчинки, а інші – погані? На основі чого ми судимо про поведінку людей? (На основі вчинків).
Попереднє завдання зі словникаСловникова робота
Вчинок – це дія, що складається з таких елементів: мотиву, мети дії, наслідків, самооцінки людиною власних вчинків та її зіставлення до оцінки навколишніх. (Отже, людина з якоюсь метою щось чинить).
Поведінка– сукупність вчинків людини, здійснюваних нею протягом тривалого періоду. Поведінка охоплює всі вчинки людини в цілому, незалежно від того, навмисними чи не навмисними вони є. (Отже, ми повинні робити добрі вчинки, щоб нас похвалили за гарну поведінку, бо за погану поведінку на нас ображаються оточуючі).
Робота з підручником
     Скориставшись «Словником почуттів» на стор.269, знайдіть значення слова ОБРАЗА – почуття гіркоти, досади, душевного болю, викликане чиїмось зневажливим словом, негарним вчинком.
      Але пам`ятайте, що добрими вчинками самому хвалитися негарно. Нас повинні похвалити інші.
     Інсценізація
Татова порада
Ведуча:Прибіг щодуху син додому, до тата голосно гука:
Син:      –  А я провідав у лікарні свого товариша – дружка!
Тож, правда, тату, я - чутливий!І маю серце золоте?
Ведуча:Замисливсь тато на хвилину і так сказав йому на те:
Тато:      –  Коли тебе в тяжку годину людина виручить з біди,
Про це добро, аж поки віку, ти, сину, пам’ятай завжди.
Коли ж людині щиросердно ти зробиш сам добро колись,
Про це забудь, аж поки віку, мовчи й ніколи не хвались!
Тамара Коломієць
     Вчитель. Для того, щоб образно, емоційно ми могли написати твір, нам потрібно вміти підсилити свою думку цитатами різних авторів чи прислів`ями та приказками. Тож давайте звернемося до скарбнички усної народної творчості, пригадаємо якнайбільше прислів`їв про дружбу. Вам було дане завдання: знайти прислів`я про дружбу. Чи справились ви з нимРобота в парах. Вправа «Мікрофон»
Прислів`я про дружбу
1.     Нових друзів додавай, а старих не забувай.
2.     Одежу краще мати нову, а друга старого.
3.     Другу побажай того, що бажаєш собі.
4.     Друга шукай, а знайдеш – тримай.
5.     Як дружбу заведеш, так і життя проведеш.
6.     Дружній череді і вовк не страшний.
7.     Людина без друзів – що дерево без коріння.
8.     Чоловік без друга як їжа без солі.
9.     У гурті й комар сила.
10.      Дружба родиться в біді, а гартується в радості.
11.       З добрим дружись, з лихим стережись.
«Слуховий диктант»
     Запишіть по пам`яті кілька прислів`їв в зошит.
На дошці є цитати про дружбу. Також запишіть в зошит 1-2 цитати.
      Вчитель.  Ми повинні пам`ятати, що потрібно вміти ще й грамотно писати твір, а не тільки образно та емоційно. Тому зараз
Самостійна робота (слова вжити у творі)
«Запиши правильно»
Пр..красний, пр..чудовий, ід..ал, н..зрадливий, допомо..ти, пр..нциповий, бе..корисливий, мудріс..ть, жит..я, дружн..й, справжн..й, ..еньнароджен..я, ..важають, збереже..ня, неоцінне..ним, ім..я, прислів..я.
 А зараз трохи відпочинемо.
3.Фізкультпауза
Станьте, діти, у проході,
Посміхніться ви природі!
Потягніться догори,
Поклоніться ви землі.
Нахиліться вліво, вправо.
Повторіть ще раз цю вправу! (нахили)
Швидко-швидко пострибайте!
І мерщій усі сідайте!
4.Узагальнення й систематизація знань,застосування їх у різних життєвих ситуаціях.
Гра між рядами. Криптограма «Відгадай прислів`я»
(це може стати висновком нашого уроку)
Вчитель. Чи дізналися ви про те, чого очікували на нашому уроці? Який висновок ви зробили для себе після сьогоднішнього уроку? Яку науку візьмете для себе в подальшому житті?
Діти: 1. Найкращим другом є Господь.
          2. Ми повинні робити добро один одному, довіряти, щоб з нами хотіли
              дружити.
          3. Ми повинні бути милосердними (як Оленка), поважати та любити
              людей.
          4. Ми повинні цінувати дружбу, не зраджувати, не ображати тих, хто
              поряд з нами, хто менший, молодший чи старенький.
1.     Ми повинні вирости ЛЮДИНОЮ з великої букви.
2.     Найкраще в людині її душа.
Вчитель. А результатом такої поведінки буде багато друзів.
5.Повідомлення домашнього завдання.
 Д/з. 1. Написати твір-роздум «Яким повинен бути справжній друг,
           опираючись на власний життєвий досвід. Не забуваймо про
           слова, які вживаються при написанні твору-роздуму: я вважаю,
           наприклад, отже. Пам`ятаймо, що це твір у художньому стилі, 
           тому використовуйте багато прикметників, порівнянь, метафор. 
        2. Уважно прочитати пам`ятку в підручнику на стор. 197, цей
            алгоритм прийде вам на допомогу при написанні твору.
IV. Рефлексивно-оцінюючий.
1.Підведення підсумків уроку.

                 На завершення нашого уроку, я хотіла б подарувати вам «Вузлики на пам`ять». А ви покладіть їх у щоденник, не загубіть і час від часу перечитуйте «Закони дружби»,пам’ятайте про них. Я хочу приєднатися до слів та побажань геніальної Ліни Костенко:
                      – І в житті, як на полі мінному,
                      Я просила б у цьому сторіччі
                      Хоч би той магазинний мінімум:
                      – Люди, будьте взаємно ввічливі.
      І якби на те моя воля,
      Написала б я скрізь курсивами
      – Так багато на світі горя,
     Люди, будьте взаємно щасливими! 
2.Рефлексія.
Давайте створимо наш «Килимок ідей»
3.Цінування,оцінювання.

P.S.Якщо є час, то гра«Говори правильно» (культура української мови).
Відкрити вікно-відчинити вікно
розкрий книжку-розгорни книжку
відсутній із-за хвороби-відсутній через хворобу
самий активний учень-найактивніший учень
приймати участь-брати участь.             


Немає коментарів:

Дописати коментар